Olie is de meest gebruikte grondstof ter wereld. Het wordt ook wel zwart goud genoemd. Maar is de vloeibare grondstof nog wel zo waardevol? Begin april dit jaar zakte de Amerikaanse olieprijs (WTI) naar onder de nul. Een negatieve prijs dus. In plaats van dat het kopen van olie je geld kost, zou je dus geld toe krijgen. Gekkenhuis! Inmiddels is de olieprijs weer aangetrokken en moet je weer betalen voor de aanschaf van Amerikaanse olie. Toch blijft de oliemarkt een tumultueuze markt, wat weer invloed heeft op de prijzen voor inzamelen van olie.

Wat is de Nederlandse olieprijs?

In Nederland hebben we geen last gehad van negatieve olieprijzen. Hier wordt er namelijk gekeken naar Brent olie. Brent olie is in Europa, Afrika en het Middel-Oosten een benchmark voor aardolie. De naam komt van een Shell olieveld in de Noordzee. Brent olie is samen met Amerikaanse olie uit West-Texas (WTI) de belangrijkste ankers voor de olie-industrie. Naast deze twee oliesoorten zijn er nog vele soorten olie. Deze soorten worden vergeleken met Brent of WTI, waarna de prijs bepaald wordt. Hierbij wordt voornamelijk gekeken naar het zwavelgehalte en de dichtheid van de olie. Brent olie heeft een laag zwavelgehalte, wat ook wel ‘sweet’ wordt genoemd en is niet zo compact (‘light’).

De Brent olieprijs stond begin dit jaar op 66 dollar. Na het uitbreken van de corona crisis zakte de prijs tot 17,50 dollar en inmiddels is hij weer aangetrokken tot zo’n 40 dollar (augustus 2020). De corona crisis is dus een van de redenen achter de enorme prijsdaling. Mensen bleven thuis, er werd weinig autogereden en de vliegtuigen bleven aan de grond. De vraag naar ‘geraffineerde producten’, zoals olie omgezet in benzine, diesel of kerosine was dus extreem laag.

Olieoverschotten

Tegelijkertijd wordt er al tijden veel te veel olie aangeboden. De vraag liep begin dit jaar terug, maar gemiddeld werden er zo’n 100 miljoen vaten per dag geproduceerd. Dit had onder andere te maken met de prijzenoorlog tussen Saoedi-Arabië en Rusland. Door het openzetten van de oliekraan probeerde ze elkaar kapot te concurreren en tegelijkertijd de Amerikanen uit de markt te concurreren. Mede door de corona crisis liep dit akkefietje flink uit de hand. Spanningen tussen landen kunnen flink impact hebben op de olieprijs. Begin 2020 daalde de prijs al toen de VS en Iran in conflict raakte.

Oké, er wordt dus teveel olie geproduceerd, waardoor de prijs daalt. Minder olie winnen lijkt de oplossing. Maar de productie verminderen gaat niet zo makkelijk. Olie wordt namelijk onder hoge druk gewonnen. Haal je die druk er af, dan is de kans groot dat het veld of platform beschadigd raakt, waardoor de rest van de olie niet meer te winnen is. Een risico dat niet veel oliebedrijven durven te lopen. Daarnaast hebben de oliebedrijven grote leningen bij banken. Leg je de productie stil of schroef je hem terug, dan heb je helemaal geen inkomsten meer en kan je niet aan je financiële verplichtingen voldoen.

In de tussentijd wordt alle extra olie opgeslagen. Maar helaas is ook dat geen lange termijn optie. Wanneer we met een standaard overschot kampen, is er straks letterlijk geen ruimte meer over om alle extra olie op te slaan.

Inmiddels is de productie toch iets teruggenomen. Vanaf mei hebben de Opec-landen (waaronder Saoedi-Arabië) en Rusland afgesproken 10 miljoen vaten per dag te minderen. Maar zelfs hiermee blijft de olieproductie torenhoog.

Kosten inzamelen afgewerkte olie

Kreeg je als autobedrijf een aantal jaar geleden nog geld toegeschoven bij de inzameling van de afgewerkte olie, moet je tegenwoordig betalen om de olie af te laten voeren. Vanwege de flink teruglopende olieprijzen zijn de inzameltarieven ook veranderd.

De kosten voor het verwerken van afgewerkte olie zijn afhankelijk van de ruwe olieprijs. Wanneer gerecyclede olie als grondstof duurder is dan nieuwe olie, daalt de vraag naar gerecyclede olie. Het is immers een stuk voordeliger om gewoon nieuwe olie aan te schaffen. Hierdoor wordt de prijs voor het recyclen van afgewerkte olie hoger.

Daarnaast heeft de Nederlandse overheid in 2015 hogere eisen gesteld aan de verwerking van afgewerkte olie. Minimaal 75% van oude motorolie moet worden verwerkt tot basis smeerolie. Daarnaast mag afgewerkte olie niet meer verwerkt worden tot brandstoffen voor voer- en vaartuigen. Door de nieuwe eisen is de afzetmarkt voor afgewerkte olie gedaald en moet er regelmatig olie in het buitenland worden verwerkt.

Olie levert nog steeds geld op, maar de opbrengst is zo minimaal is dat er tot 2.000 liter alleen genoeg kosten overblijven voor de afdoener. Tot 2.000 liter betaal je dus een vergoeding voor het ophalen van de olie en vanaf 2.000 liter kunnen wij het gratis komen ophalen. Vanaf 3.000 liter is er pas een kleine vergoeding beschikbaar per liter.

Afgewerkte olie laten inzamelen

Heb jij afgewerkte olie staan? Het is wettelijk verplicht om oliehoudend afval gescheiden op te slaan en in te laten zamelen door een erkend inzamelaar. Olieafval kan inzamelmiddelen zoals de drums en opvangbakken leveren en de olie op de werkplek weer af laten voeren. Meer weten over de inzameling en recycling van afgewerkte olie? Neem contact op met onze klantenservice of bestel direct.

Naast afgewerkte olie kunnen wij ook koelvloeistof, remvloeistof en brandstofresten inzamelen tegen een voordelig tarief.